آشنایی با قیر و کاربردهای آن

امروزه یکی از پرکاربردترین مواد و البته الزامی‌ترین موارد برای ساختمان‌ سازی، راه و جاده‌ها قیر است. قیر چیست و انواع قیر به چه صورت است؟ کاربرد این ماده مهم یعنی قیر به علت وجود دو خاصیت در این ماده است و غیر قابل نفوذ بودن در برابر آب و چسبندگی بالا با توجه به این ویژگی‌ها، عمده مصرف قیر در راهسازی، جاده‌ها و عایق کاری است. می‌توان گفت زندگی ما انسان‌ها به قیر گره خورده است و قیر از مهم‌ترین مواد اولیه برای ساخت وسایل و مواردی است.

ما در این مقاله سعی داریم به بررسی این ماده ارزشمند، انواع قیر و حمل و نقل قیر و جامبوبگ قیر و صادرات قیر بپردازیم. اگر دوست دارید بدانید قیر چیست و چه انواع و کاربردی دارد مقاله قیر و کاربرد‌های آن را از دست ندهید.

قیر چیست؟

قیر ماده‌ای است به رنگ سیاه و خمیری شکل که در عایق کاری رطوبت و ساخت آسفالت‌های جاده‌ها کاربرد دارد. این ماده انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاص و متنوعی است. می‌توان گفت قیر از مشتقات نفت محسوب می‌شود و صادرات قیر نیز انجام می‌شود.

قیر یک ماده‌ی هیدروکربنی است که به رنگ سیاه تا قهوه‌ای تیره که در سولفید کربن و تتراکلرید کربن کاملاً حل می‌شود و قیر در دمای محیط جامد خواهد بود. اما با افزایش دما، به حالت خمیری درآمده و پس از آن قیر مایع می‌شود.

انواع قیر و کاربرد آن

قیر استخراج شده از نفت و رنگ‌های معدنی مخصوص، قیر خالص نام دارند که با توجه به منشاء تشکیل خود طبقه‌بندی خواهند شد. قیرهای خالص همچنین برای اینکه خواص مورد نظر برای کاربردهای مختلف پیدا شود، تحت فرآیندهای دیگر قرار گرفته و انواع قیر را (از جمله قیر دمیده، طبیعی، قیر محلول، قیر امولسیون، قیر پلیمری و…) را تشکیل می‌دهند.

انواع قیر و کاربرد آن
کاربرد قیر در جاده و راهسازی

قیر نفتی یا غیر طبیعی

قیر‌ها بیشتر از تقطیر نفت خام به دست می‌آیند و چنین قیری قیر نفتی یا قیر تقطیری نامیده می‌شود. قیر نفتی محصول دو مرحله در تقطیر نفت خام در برج‌های تقطیر است که در مرحله نخست تقطیر، مواد سبک مانند بنزین و پروپان از نفت خام جدا خواهند شد. این فرآیند را در فشاری نزدیک به فشار اتمسفر انجام می‌دهند. در مرحله دوم هم ترکیبات سنگین مانند گازوئیل و نفت سفید خارج شده و این فرآیند در فشاری نزدیک به خلاء امکان پذیر است. در نهایت مخلوطی از ذرات جامد بسیار ریز به نام آسفالتن باقی مانده که در ماده سیال گریس‌مانندی به نام مالتن غوطه‌ور است.

قیر دمیده

قیر دمیده از دمیدن هوای داغ به قیر‌های خالص در مرحله پایانی عمل تصفیه به دست می‌آید. در این مراحل هوای داغ با دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد توسط لوله‌هایی که سوراخ‌دار هستند به محفظه حاوی قیر دمیده شده و در اثر انجام این فرآیند، اتم‌های هیدروژن موجود در مولکول‌های هیدروکربورهای قیر، با اکسیژن هوا ترکیب می‌شوند و با تشکیل آب، عمل پلیمریزاسیون اتفاق خواهد افتاد.

قیر دمیده نسبت به قیر‌ی مانند قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتری است و درجه نرمی بیشتری را دارد و حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دمایی نیز دارد. این نوع قیر بیشتر در ساختن ورق‌های پوشش بام، باتری‌هلی اتومبیل و اندود کاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. علامت اختصاری قیر دمیده به صورت R می‌باشد.

قیر مخلوط یا محلول

قیر مخلوط به مخلوطی از انواع قیر و یک حلال مناسب (مانند نفت سفید یا بنزین) گفته می‌شود. این قیر در درجه‌حرارت محیط مایع اطرافش است و یا با حرارت کمی به مایع تبدیل خواهد شد. قیر مخلوط در انواع آسفالت‌های پوششی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرعت گیرش یا سفت شدن این نوع قیر بستگی به نوع محلول آن دارد. به‌صورت مثال به دلیل سرعت بالای تبخیر بنزین، قیر حل شده در بنزین سریع‌تر سفت خواهد شد. این قیر، اصطلاحا قیر تندگیر و با نماد (RC) خوانده و نشان می‌دهیم.

قیر امولسیون

قیر امولسیون از مخلوط کردن قیر و آب و یک ماده امولسیون‌ساز به‌دست می‌آید و مقدار ماده امولسیون ساز بسیار کم است و در حدود ۰٫۳ تا ۰٫۵ درصد وزن قیر می‌باشد.

مقدار آب مصرفی در این نوع قیر حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد وزن قیر است و ماده امولسیون‌ساز معمولاً یک نمک قلیایی اسیدهای آلی یا نمک آمونیم است که باعث باردار شدن ذرات قیر خواهد شد. به این ترتیب ذرات قیر در اثر بار القایی یکدیگر را دفع کرده و به‌صورت کره‌هایی با قطر یک‌صدم تا یک‌هزارم میلی‌متر در آب شناور می‌شوند.

استفاده از این نوع قیرها، باعث کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی شده و چون از نفت یا حلال‌های قابل اشتعال استفاده نمی‌کنیم، خطر اشتعال در حین حمل و نقل قیر و صادرات قیر کاهش می‌یابد. از قیر امولسیونی برای آسفالت سرد در محیط‌های مرطوب یا برای عایق کاری‌ها استفاده می‌شود و در این صورت باید دوباره به آن‌ها آب اضافه کرد و محتوای آن‌ها را به حدود ۶۵ درصد برساند.

روش‌های بسته بندی قیر

قیر از موادی است که حمل و نقل قیر و صادرات قیر و انواع قیر جز سخت‌ترین کار‌ها محسوب می‌شود. معمولا در مواردی از قیر از روش‌های بسته بندی مانند استفاده از بشکه و جامبو بگ قیر استفاده می‌کنند. معمولا هر بشکه‌ای ظرفیتی دارد و طبق ظرفیتش قیر را حمل و جابه جا می‌کند. برای نمونه در کانتینر ۱۵۰ بشکه با ظرفیت‌های چند تنی قرار می‌گیرند‌.

روش بعد برای حمل و نقل قیر جامبو بگ قیر است. جانموبگ‌ها کیسه‌های گونی بزرگ با انعطاف پذیری مناسب هستند که لایه داخلی آن‌ها از نایلون نانو ساخته شده و تحمل حرارت بالایی دارند که به صورت استاندارد 109 درجه سانتیگراد هستند و در 160 درجه سانتیگراد ذوب می‌شود. بیشتر برای جابجایی قیر و مواد فله‌ای یا پودری از این مورد استفاده می‌شود.

بهترین روش بسته بندی قیر

می‌توان گفت بهترین روش برای دسته‌بندی قیر جامبوبگ قیر است.

جامبو بگ قیر بهترین وسیله برای حمل و نقل قیر و جابجایی ماده‌ی قیر است و از آنجایی که کشورهایی که قیر را صادر می‌کنند و صادرات قیر را انجام می‌دهند، بیشتر توسعه یافته اند. این کشورها قوانین دست و پاگیری را برای صادرکنندگان در نظر گرفته‌انو و واردات قیر از طریق بشکه برای این کشورها ممنوع است. در اینجاست که به اهمیت بسیار بالای کیسه های جامبو بگ قیر خواهیم برد. البته برخی کشورها از نایلون با دمای بین 150 درجه سانتیگراد تا 180 درجه سانتیگراد هم استفاده می‌کنند که استفاده از آن‌ها بسیار دشوار است و کاربرد کمی هم دارد و یافتن این جامبوبگ قیر به سختی یافت می‌شود و بسیار گران هم است.

انواع قیر و کاربرد آن
بسته بندی قیر در جامبوبگ

همچنین بخوانید: پالت های حمل بار در صادرات و ویژگی های آن

حمل و نقل قیر

می‌توان گفت حمل و نقل قیر از کار‌های خیلی سخت محسوب می‌شود. به خصوص قیر مذاب. در موارد پایین مواردی که باید هنگام حمل و نقل قیر و صادرات قیر در نظر داشت گفته شده است:

  • بارگیری، حمل و نقل قیر و صادرات قیر و باراندازی چسباننده‌های سیاه باید با دقت انجام گیرد.
  • با توجه به انواع قیر و صادرات قیر مختلف و گونه‌های قیر باید آن‌ها را جداگانه دسته‌بندی و انبار و استفاده کرد.
  • آزمایش نمونه‌های گرفته شده از انواع قیر در کارگاه‌ها باید طبق ویژگی‌های خواسته شده در مشخصات قیر‌ها باشد.
  • مصالح چسباننده باید در مکان‌های تمیز و حتی‌المقدور سرپوشیده نگهداری شوند و از آلودگی آن‌ها با خاک، مواد مضر، آب، یخ و برف شدت جلوگیری شود.
  • انبارهای بسته باید به طور پیوسته تهویه شده باشند و از تجمع گازهای قابل اشتعال در آنها جلوگیری کنیم.
  • انبارهای مواد چسباننده باید دور از آتش و مواد قابل اشتعال باشند و برای اعلام و اطفای حریق احتمالی در آنها تدابیر حتما لازم اتخاذ شده باشد.
  • قیر امولسیون‌ها را می‌توان تا چند ماه در انبار نگه داشت. اما اقدامات لازم برای جلوگیری از شکستن، لخته شدن و دلمه شدن آنها باید به صورت کامل انجام گیرد.
  • هنگام انبار کردن هر چند وقت یک بار باید بشکه‌های امولسیون را بغلتانید و سر و ته کنید تا از رسوب و چسبیدن گلبول‌های قیر به همدیگر جلوگیری کنید.

سفارش و خرید جامبوبگ: ثبت سفارش

قیمت جامبوبگ قیر

تغییرات قیمتی در جامبو بگ و انواع قیر بسته به نوع استفاده ما از آن‌ها متفاوت و متنوع است. با یک محاسبه ساده هم می‌توانید نتیجه بگیرید که هرچه حجم و وزن بیشتری استفاده کنیم، پارچه مورد استفاده قوی‌تر و ضخیم‌تر است،

بنابراین قیمت‌ آن‌ها بالاتر است. به طور کلی، پارچه براساس نحوه استفاده متغیر است و قیمت آن نیز متغیر است و یکی از مزایای جامبوبگ قیر قابل استفاده بودن از دست دوم آن نیز است که قیمت مناسب‌تری نسبت به نو دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا